Обкатка стовола в епоху розвинених інформаційних мереж і баз знань давно вже не є таємницею за сімома печатками. Як правильно і для чого обкатувати новий ствол розглянемо на прикладі нової гвинтівки Browning X Bolt.
Перш за все, обкатка ствола проводиться для того щоб прибрати механічні сліди фрези при нарізці нарізів в стволі. Всі стволи виготовляються з заготовки "болванки" в якій нарізуються нарізи. Процес нарізання здійснюється трьома видами: куванням, протяжкою і фрезеруванням.


Здебільшого дешеві і неякісні  стволи мисливських рушниць виготовляються за допомогою фрезерування. Після фрезерування фрези в стволі залишають подряпини і всякого роду інші механічні вади (крім нарізів).
Якщо дані вади не прибрати, то куля врізаючись в нарізи матиме стрибкоподібний рух, що  в подальшому запустить низку різних за швидкістю куль. Для уникнення цього процесу проводиться спеціальне шліфування ствола.
Шліфування повинне проводитися спеціальними засобами, щоб з необережності не збільшити діаметр каналу ствола. Для цього існує кілька пар засобів, які ми розглянемо нижче. Після обкатки ствола, різниця в показниках купчастості шокує багатьох.
Тому, що кожна куля буде проходити з однаковою швидкістю (при правильному патроні). Для довідки під "правильним патроном" я маю на увазі релоад патрон, адже навіть найдорожчий заводський патрон не матиме такого точного і збалансованого порохового навішування, яке дасть ідеальну кучність. Але навіть із заводськими патронами Ви зможете порівняти результати обкатки групою з п'яти патронів, до обкатки і після. Різниця по купчастості буде очевидною і складе в районі 1,5-2 рази.


Ствол шліфується і всі механічні сліди після фрези забираються спеціальною пастою, J-B Bore Bright(червоного кольору),саме цю пасту слід використовувати для обкатки ствола. Або інші пасти на молібденовій основі.

Для обкатки нам знадобитися:

  • Шомпол
  • Спеціальний твердий пластиковий йорж
  • Стандартна насадка для патчів
  • Цифровий або механічний бороскоп (бажано мати, щоб бачити скільки ще потрібно шліфувати)
  • Патчі (досить велика кількість)

Процес обкатки:

Насамперед, на жорсткий пластиковий йорж щільно намотується патч, з подальшим його просоченням пастою J-B Bore Bright. Пасту краще рівномірно наносити руками.
Встановлюємо йорж на шомпол і проводимо близько 50 рівномірних проходок.
Далі  міняємо патч і наносимо пасту і знову виробляємо 50 проходок.
Після цього за допомогою сухих патчів витираємо ствол до цілковитої чистоти.
Тепер нам знадобитися бороскоп, так як в залежності від ступеня пошкодження каналу ствола може знадобитися повторити проходки до 500 разів.
У разі використання пасти J-B Bore Bright боятися збільшити діаметр ствола не слід, але і перестаратися не варто.

Ще раз повторюсь, використання бороскопу не обов'язкове, але все ж воно істотно полегшує процес. В якості альтернативи бороскопу залишається трудомісткий процес чищення> заливки сольвенту> відстрілу партій патронів> виведення міді і так по колу. У такому круговороті витрачається не мало  патронів, часу на чистку і нервів.
В середньому,стандартний ствол із заводу вимагає більш 200+ проходок, стволи яким досить 100 проходів дуже рідкісні. До таких первинно обкатаних часто відносяться  кастомні рушниці. На мій піддослідний ствол пішло 450 проходок і зайняло більше 3-х годин роботи.


Обкатка нелегкий процес, що вимагає вміння, досвіду і спеціальних інструментів, але натомість вона збільшить живучість ствола і його кучність, тим же, хто не бажає займатися маханням шомполом протягом цілого дня, можна просто звернутися в збройову майстерню.